Historien om Motobécane
Dyk ned i den fængende fortælling om Motobécane. En rejse der spænder over årtiers innovation, håndværk og en dyb kærlighed til cykling. Mens vi cykler gennem historien, kan du opdage, hvordan Motobécane er blevet synonymt med kvalitet, stil og et pejlemærke for glæden ved at cykle.
Cyklende fremskridt (1923-1945):
Motobécanes cykelarv sporer sine rødder tilbage til 1923, da den franske ingeniørduo Charles Benoît og Abel Bardin grundlagde Motobécane i Pantin, en forstad til Paris. I mellemkrigstiden fik Motobécane cykler anerkendelse for deres præcision og holdbarhed. Selv i de udfordrende år af Anden Verdenskrig fortsatte Motobécanes dedikation til håndværk og lagde grundlaget for en dyb arv.
Cykelrenæssance i efterkrigen (1946-1960):
Med efterkrigstiden, der varslede fornyet optimisme, opstod Motobécane-cykler som symboler på frihed og mobilitet. Mærkets fokus på kvalitet, design og præstation gjorde dets cykler populære blandt cykelentusiaster. Et slankt design og pålidelighed blev kendetegnene for Motobécane og banede vejen for mærkets fremtrædende plads i cykelverdenen.
Innovation i bevægelighed (1960'erne-1970'erne):
Motobécane var afgørende for at forme cykellandskabet i 1960'erne og 1970'erne. Mærket omfavnede innovation og gjorde store fremskridt inden for rammematerialer og design. Motobécane-cykler blev kendt for deres alsidighed og henvendte sig til både fritids- og konkurrenceryttere. De ikoniske Mirage- og Grand Jubilé-modeller fangede rytteres hjerter over hele kloden.
Denne hurtigtvoksende innovation førte til udviklingen af en mesterskabsvindende cykel, som den legendariske rytter, Luis Ocaña, vandt Tour de France i 1973 på.
Rebranding til MBK (1980'erne-i dag):
I 1984 gennemgik Motobécane et navneskifte til "MBK" som en del af dets modernisering. Navnet "MBK" er et akronym afledt af det oprindelige navn. MBK har, ligesom Motobécane, en stærk dedikation til innovation og håndværk. I dag er MBK kendt for sit moderne bud på cykling og er et fremtrædende mærke på den urbane cykelscene med både almindelige aluminiumscykler, men også fremtidens innovative E-Bikes. Læs mere om MBK her.
Relanceringen af Motobécane:
Den langsigtede licenshaver af MBK og Motobécane, HF Christiansen fra Danmark, har genoplivet og relanceret det legendariske Motobécane-mærke, idet den enorme historie og arv hyldes og videreføres med modeller som Concept Team Champion - en cykel inspireret af Tour de France vindercyklen fra 1973.
1923-73 Team Champion: A model to celebrate two anniversaries.
For at fejre Motobécane-arven og historien om det sportslige DNA præsenterer vi 1923-73 Team Champion jubilæumsmodellen. Modellen er en gravelcykel i vintage-stil bygget af komponenter i høj kvalitet, som vil blive håndbygget på værkstedet hos HF Christiansen i Randers, Danmark - den langsigtede licenshaver af MBK og Motobécane i Europa samt andre steder. HF Christiansens tilgang til Motobécane har altid været en af 'Héritage français, style danois' - vi vægter arven fra Motobécane højt, samtidig med at vi tilføjer moderne elementer fra den danske cykelkultur, som er vores virksomheds arv siden 1903.
1923-73 Team Champion bygger bro mellem fortiden, nutiden og fremtiden:
1923-73 Team Champion kommer i 3 farver - blandt andet den klassiske Luis Ocaña orange fra 1973 og en ikonisk blank lyseblå samt en stilren blank sort udgave.
Priser:
Komplette cykler:
Shimano GRX RX400 2x10sp (11,2kg): DKK 14.999,-
Shimano GRX RX820 1x12sp (10,6kg): DKK 18.999,-
Rammekits:
Rammekit (inkluderer carbon-forgaffel): DKK 7.499,-
Rammekit (ekskluderer carbon-forgaffel): DKK 5.299,-
Specialfremstillet carbon forgaffel: DKK 2.199,-
*Priserne kan forsat ændre sig.
Se cyklerne i detaljer
1923-73 Team Champion har den klassiske grafik fra datidens Motobécane racercykler, men er nu blevet retænkt som en gravelcykel - én af nutidens mest populære cykeltyper. Gravelcyklen appellerer ikke kun til motionister, men også til pendlere, som er en central del af den danske cykelkultur - HF Christiansens specialitet.
Kronrørsemblemet følger det historiske design, og jubilæumsmodellen er naturligvis bygget med Reynolds CrMo stålrør. Stål i høj kvalitet har altid været en del af Motobécanes DNA.
Cyklen er udstyret med en piano-sort carbon forgaffel, og du har mulighed for at konfigurere den med enten Shimano GRX400 2x10sp eller den helt nye Shimano GRX600/800 1x12sp. Det sikrer både høj komfort og ydeevne.
Geometri
50cm | 53cm | 55cm | 58cm | |
Reach (mm) | 373 | 371 | 386 | 389 |
Stack (mm) | 549 | 570 | 586 | 609 |
Top tube length (mm) | 530 | 540 | 560 | 575 |
Seat tube length (mm) | 500 | 530 | 550 | 580 |
Chain stay length (mm) | 435 | 435 | 435 | 435 |
Wheelbase (mm) | 1029,5 | 1030,8 | 1032,4 | 1046,6 |
BB drop (mm) | 75 | 75 | 75 | 75 |
Head tube length (mm) | 115 | 135 | 150 | 170 |
Seat tube angle | 74 | 73,5 | 73 | 73 |
Head tube angle | 69,5 | 70 | 71,5 | 71,5 |